BMB module-kast

De BMB groep maakt gebruik van standaard module-kasten. Hiermee worden diorama’s gerealiseerd, waarbij de treinen van de ene module naar de andere rijden. Daartoe worden deze module-kasten aan elkaar gekoppeld.

BMB-07-05-Compleet

BMB-07-05-Railmaten

De module-kasten zijn gebaseerd op de module-kasten van Beneluxspoor.net
Er zijn echter een paar verschillen. In tegenstelling tot de BNLS modulebaan gebruiken wij een railafstand van +/-50mm hart-op-hart in plaats van 58mm. Ook wordt gebruik gemaakt van Peco code 75 (flex-)rail.
PecoAfstandVoor het meten van de juiste railafstand maken we gebruik  van het Peco SL-36 tooltje.

De lengte van de modulebak is in principe onbeperkt, met dien verstande, dat deze minimaal 900mm lang is. Uit praktische overwegingen wordt er doorgaans voor gekozen om secties te gebruiken van 900mm of 1200mm. De modules moeten immers ook nog vervoerd kunnen worden.

Een ander significant verschil met de standaard BNLS modulebaan is de wijze waarop de railstaven tussen de verschillende module-kasten met elkaar verbonden worden. Om een goede overgang te garanderen,  werken wij met een speciale verbinding.

BMB Koppelrail

Voor ieder spoor bestaat deze verbinding aan weerskanten van de module-kast uit een stuk rail van 300mm. Op 100 – 150mm van de zijkant van de Blackbox zijn de bielzen vervangen door een “megabiels” (een stuk copperclad plaat van 25 x 50mm). Aan beide uiteinden past een zogenaamde schuiflas, ook gemaakt van copperclad met daarop twee raillassen gesoldeerd.

BMB Koppelrail02BMB Koppelrail03

Om kortsluiting te voorkomen, is de koperlaag van de copperclad plaatjes in het midden doorgezaagd. De middelste copperclad plaat wordt met schroefjes gefixeerd op de bodemplaat van de modulekast. Beide uiteinden blijven echter flexibel.

Hieronder staat nogmaals een overzicht van een module-kast.
Klik op het plaatje om een animatie te starten.

BMB-Aanzicht

Wil je als (kandidaat-)deelnemer ook een module-kast, laat dat dan even weten via de contactpagina. We informeren je dan over de mogelijkheden en kosten.